Niets is zo frustrerend voor ondernemers als wanbetalers. En als het lukt om ze uiteindelijk te laten betalen, dan ben je vaak veel geld kwijt aan het incassobureau. KasCo wil dat laatste probleem oplossen door te voorkomen dat je een incassotraject moet opstarten.

Wie: Maarten Bloemers, Jos van Griensven en Diede-Jan Dieben

Wat: KasCo, een coöperatie die ondernemers helpt hun vorderingen te innen

Waar: in heel Nederland

De belangen van een incassobureau en een ondernemer die kampt met wanbetalers lopen niet gelijk. De ondernemer wil het liefst zonder gezeur zijn rekening betaald zien, terwijl het incassobureau juist gebaat is bij gedoe.

De juristen achter KasCo hebben naar eigen zeggen een manier bedacht om iets te doen aan de tegenstrijdige belangen van de ondernemer en het incassobureau. Dat doen ze door het gehele facturatieproces tegen een vast maandbedrag te verzorgen.

Wordt er niet betaald, dan zorgen zij voor het incassotraject. En dat laatste gaat tegen kostprijs, want de winst die voortvloeit uit de incassoprocedure komt terecht bij de klant en de leden van de coöperatie.

Z24 sprak met Maarten Bloemers, één van de oprichters van KasCo.

Hoe kwam je op het idee om Kasco op te richten? 

Bloemers: "Ik heb eerst bij De Nederlandsche Bank gewerkt en ben daar vertrokken met het plan om in Curaçao als advocaat te gaan werken. In afwachting van een plek ben ik hier en daar wat klusjes voor vrienden en bekenden gaan doen. De meeste vragen die ik uit mijn netwerk kreeg, gingen over wanbetalers. 'Goh Maarten, ik heb een slecht betalende klant, kun je daar wat aan doen'. Dat vond ik leuk en ik ben het blijven doen."

"Als ik dan bij een klant wegreed, dacht ik: 'ik hoop dat ze veel wanbetalers hebben, want dan kan ik zoveel mogelijk dossiers draaien.' Dat is echt zo krom als een hoepel. Dus vroeg ik mij af: kunnen we die belangen niet gelijkstellen?"

Wat is het essentiële verschil tussen jullie en een gewoon incassobureau?

"Een incassobureau werkt op no cure no pay basis. Stel dat jij een klant bent en je klopt aan bij een incassobureau, dan kost je dat in eerste instantie niks. Maar bij iedere cent die ze terugkrijgen van jouw debiteur houden ze eerst hun eigen fee in. Wat er dan van overblijft dat storten ze terug, maar dat is vaak een aalmoes."

"Wij hebben helemaal geen belang bij het opstarten van een incassoprocedure, maar in het voorkomen ervan. En als het toch zover komt, geven wij de 'winstmarge' van de incasso meteen terug aan de leden. Stel je hebt een vordering van 100 euro, dan zijn de incassokosten daarvan 140 euro. Wij trekken daar alleen onze kosten vanaf, zeg 30 euro, en vervolgens keren we 110 euro uit aan de klant. Zo hebben we nul negatieve prikkels om zoveel mogelijk dossiers te draaien."

Maar als je niet aan incasso verdient, waaraan dan wel?

"KasCo verdient door aan het begin van de keten te zitten. Jouw klanten krijgen de factuur van ons. Daarvoor betaal je een vast bedrag per maand. Afhankelijk van of je gebruiker of lid bent, verzorgen we voor dat bedrag ook het hele verdere proces. Dus ook de incasso als de klant niet kan betalen."

Er zijn ook andere incasso-coöperaties zoals de Nederlandse Incasso Coöperatie (NIC). Waarin zijn jullie anders?

"Het NIC doet niets anders dan normale incassobureaus. Gewoon op basis van no cure no pay zoveel mogelijk dossiers draaien. Het NIC krijgt gewoon een oude onbetaalde factuur over de schutting gegooid en gaat door middel van dreigen en procederen proberen deze betaald te krijgen. Onze dienstverlening is helemaal gericht op het voorkomen van juridische problemen."

Wat voor soort bedrijven zijn jullie klanten?

"Wij hebben nu zo'n 600 actieve leden, van een datacenter dat honderden facturen per maand stuurt tot zzp'ers met een opdrachtgever. En echt alles daartussen. Wij kunnen klanten aan die 20 duizend facturen per jaar versturen. Die kunnen wij goed bedienen."

Hoe kun je een dergelijke stroom aan?

"Met onze software hebben we het voor jouw klanten heel eenvoudig gemaakt om een betalingsregeling aan te vragen, bezwaar aan te tekenen of online te betalen. Op die manier krijgen we snel een signaal als er iets aan de hand is. Als een klant bezwaar aantekent, weten wij al dat dat een dossier zal zijn en gaan wij er fysiek naar kijken."

Hoeveel klanten hebben jullie nu en hoeveel zijn er lid?

"We hebben 2300 klanten. Daarvan zijn er 400 lid."

Al jullie alle winst uitkeren, hoe zit het dan met jullie inkomsten?

"De bv die de software heeft, is van ons en die wordt in licentie gegeven aan KasCo. Daarnaast krijgen we gewoon de uren die we maken voor KasCo betaald."

Lees ook

't Gat in de markt: marktplaats voor kappers

't Gat in de markt: handige documenten online verkopen

't Gat in de markt: oude rotten voor een spotprijs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl